Απομαγνητοφώνηση συνέντευξης του Διοικητή ΔΑΛ κ. Δημοσθένη Μπακόπουλου στην εφημερίδα ΣΑΛΑΜΙΝΙΩΝ ΒΗΜΑ και τον δημοσιογράφο Καρακώστα Φίλιππο:

Δημοσιογράφος: Βρισκόμαστε σήμερα στον Αρχαίο Λιμένα Σαλαμίνος με τον Διοικητή της Δημόσιας Αρχής Λιμένων κ. ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟ Δημοσθένη για την προσπάθεια που γίνεται τα αποτελέσματα της οποίας είναι τόσο εμφανή και για το λόγο αυτό είμαστε εδώ σήμερα για να σας ευχαριστήσουμε , γιατί εμείς που είμαστε από τη Σαλαμίνα, χρόνια ζητάμε να γίνει αυτό και επιτέλους βρέθηκε μια Αρχή η οποία κατάφερε να τα βάλει με κάποια συμφέροντα προφανώς και να δώσει λύσεις και να αναδείξει αυτό το χώρο.

Διοικητής ΔΑΛ: Κατ΄ αρχάς θα ήθελα να σας πω ότι η Δημόσια Αρχή Λιμένων ιδρύθηκε το 2016 και άρχισε να λειτουργεί τον Απρίλιο του 2017, εγώ επιλέχθηκα από μια διαδικασία δέκα εννέα υποψηφίων, ενώ πριν γίνω Διοικητής υπήρξα για δέκα εννέα χρόνια δικηγόρος. Με την ιδιότητα του δικηγόρου ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια, αλλά ως πολίτης ποτέ δεν ήθελα να ευχαριστώ το Κράτος γιατί κάνει τη δουλειά του. Η αλήθεια εδώ είναι ότι με πολύ μεγάλη καθυστέρηση και σε καθεστώς πλήρους μιντιακού αποκλεισμού, η Δημόσια Αρχή Λιμένων ως μία Οργανική Μονάδα του Υπουργείου Ναυτιλίας – μπορεί να έχει πλήρη διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, αλλά είναι μια Οργανική Μονάδα αυτού και εποπτεύεται από τον Υπουργό Ναυτιλίας – επιτέλους κάνει τη δουλειά της.

Αυτή τη στιγμή έχουμε συμβασιοποιήσει εξήντα τέσσερις ναυαγιαιρέσεις, είναι το μεγαλύτερο πρότζεκτ ναυαγιαιρέσεων στην Ευρώπη, το οποίο εδώ και δύο χρόνια λειτουργεί σε καθεστώς πλήρους μιντιακού αποκλεισμού, γιατί εξαιρουμένων υμών και μερικών ελάχιστων φωτεινών εξαιρέσεων, κανείς δεν έρχεται. Έχουμε πλήρη επίγνωση του τι κάνουμε, καθώς έχω πει στη ΔΑΛ γνωρίζουμε πολύ καλά ποιες δουλειές χαλάμε, έγραψα στον διετή απολογισμό του έργου της ΔΑΛ πρόσφατα ότι δεν μπορώ να θυμηθώ μία εβδομάδα της θητείας μου που κάποιος να μην με προειδοποίησε ότι επειδή ταράξαμε το σύστημα, θα φύγω ή θα κλείσει η ΔΑΛ και παρ΄ όλα αυτά με κόστος οριακά μηδέν υλοποιούμε εξήντα τέσσερις ναυαγιαιρέσεις, καθαρίζοντας τον σκουπιδότοπο που είχε δημιουργηθεί στην περιοχή, σε μια περιοχή η οποία δεν είναι τυχαία διότι εκτός από σκουπιδότοπο είχαμε να κάνουμε με ένα εμπεδωμένο άβατο, διότι όταν πρωτοήρθαμε και κάναμε την πρώτη αυτοψία τον Δεκέμβριο του 2017, βρήκαμε μία περιοχή η οποία δεν είχε δρόμο, ο δρόμος που κι εσείς κατεβήκατε δημιουργήθηκε διότι γίνονται οι ναυαγιαιρέσεις, δεν είχε φώτα, σήμερα έχει φώτα το βράδυ διότι γίνονται οι ναυαγιαιρέσεις, δεν υπήρχε φύλαξη ενώ σήμερα υπάρχει φύλαξη διότι γίνονται οι ναυαγιαιρέσεις. Η περιοχή αυτή λοιπόν όταν τη πρωτοβρήκαμε ήταν ένα άβατο, ένας σκουπιδότοπος και δεν είναι τυχαία αυτή η περιοχή, καθώς βρισκόμαστε ακριβώς στο σημείο στο οποίο έλαβε χώρα η Ναυμαχία της Σαλαμίνας, η οποία σε τοπικό και ευρωπαϊκό επίπεδο θεωρείται η ναυμαχία εκείνη η οποία διέσωσε την Ευρωπαϊκή Ήπειρο από τους Πέρσες. Ήταν λοιπόν τόσο απίστευτο αυτό το οποίο αντικρίσαμε εδώ και αποφασίσαμε με τους δέκα επτά εργαζόμενους της ΔΑΛ και το Συμβούλιο Διοίκησης αυτής να ασχοληθούμε με αφοσίωση ώστε να καθαρίσει το σημείο αυτό. Αυτή τη στιγμή έχουν γίνει περίπου δέκα πέντε ναυαγιαιρέσεις και με βάση το πλάνο που έχουμε υπολογίζουμε ότι έως τις 15 Σεπτεμβρίου θα έχουμε τελειώσει με τον Τύμβο, και θα συνεχίσουμε με την άλλη μεγάλη αμαρτία της περιοχής το Νταμάρι της Κυνόσουρας. Ενώ στην περιοχή του Τύμβου ο σχεδιασμός που έχουμε με τους τοπικούς φορείς διότι όπως είπα μπορεί να λειτουργούμε σε καθεστώς μιντιακού αποκλεισμού αλλά η τοπική κοινωνία της Σαλαμίνας μας στηρίζει, και θα περάσουμε στο καθάρισμα του πυθμένα, ο οποίος είναι ιδιαίτερα ρυπασμένος, σε συνθήκη βούρκου, ο οποίος έχει δημιουργηθεί από δεκαετίες ανεξέλεγκτης ρύπανσης, που προκλήθηκαν από ανεξέλεγκτες εργασίες επισκευών και συντηρήσεων σε πλοία στη συγκεκριμένη περιοχή. Το δεύτερο μέρος του καθαρισμού του πυθμένα θα γίνει σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς ώστε να καθαρίσει ώστε να περάσουμε στη συνέχεια στο τρίτο μέρος σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού και τους Αρχαιολόγους υπαλλήλους της ΔΑΛ για τις διαδικασίες ανάδειξης του αρχαιολογικού χώρου.

Δημοσιογράφος: Υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα γι αυτό;

Διοικητής ΔΑΛ: Εμείς ότι έχουμε πει το έχουμε πραγματοποιήσει ακόμα και με μεγάλες δυσκολίες. Θεωρώ ότι μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου θα είμαστε σε θέση να κάνουμε πολύ συγκεκριμένες δηλώσεις για το δεύτερο στάδιο που είναι ο καθορισμός του πυθμένα.

Δημοσιογράφος: Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι λέτε πως δεν υπάρχει κόστος.

Διοικητής ΔΑΛ: Πράγματι δεν υπάρχει κόστος και όταν πρωτοανέλαβα τα καθήκοντά μου, ένας λόγος για τον οποίον έπρεπε να καθαρίσει επίσης το λιμάνι είναι για να μπορέσει ο επενδυτής να λειτουργήσει και να κάνει τις επενδύσεις που είναι υποχρεωμένος από τη Σύμβαση Παραχώρησης να κάνει. Διότι πέραν από το αρχαιολογικό και το περιβαλλοντικό κομμάτι, υπήρχε και το ζήτημα ότι έχεις πουλήσει ένα λιμάνι ως χώρα, ως κράτος, ως Δημόσιο, στο οποίο ο επενδυτής έρχεται να κάνει επενδύσεις, οι οποίες δυσκολεύονται διότι το λιμάνι ΔΕΚΟ για τριάντα χρόνια δεν είχε κάνει τη δουλειά που έπρεπε ώστε να έχει απομακρύνει από το λιμάνι τα σάπια πλοία τα οποία είναι εγκαταλελειμμένα σε διάφορα σημεία του. Όταν πρωτοξεκινήσαμε τη διαδικασία απομάκρυνσης του ενός από τα εξήντα τέσσερα ναυάγια, το οποίο βρισκόταν στο ντοκ δύο του Περάματος, μας ζήτησαν να πληρώσει το ελληνικό δημόσιο για την απομάκρυνσή του ένα εκατομμύριο πεντακόσιες χιλιάδες ευρώ. Αυτό λοιπόν αποτελούσε μια βιομηχανία πολύ καλά κουρδισμένη πάνω σε ένα δυσλειτουργικό θεσμικό πλαίσιο, το οποίο ουσιαστικά οδηγούσε με διάφορες προφάσεις και δικαιολογίες το ελληνικό δημόσιο στο να πληρώνει αυτές τις ναυαγιαιρέσεις σε εργολάβους. Εμείς ως Αρχή σπάσαμε αυτό το καρκίνωμα και η ναυαγιαίρεση για την οποία μας ζήτησαν ένα εκατομμύριο πεντακόσιες χιλιάδες ευρώ, πραγματοποιήθηκε δωρεάν από μία εταιρεία ανελκυστών και το CORFU ISLAND ανελκύστηκε όχι με ένα εκατομμύριο πεντακόσιες χιλιάδες ευρώ αλλά με μηδέν! Εδώ εφαρμόσαμε κατά γράμμα όλη τη κείμενη νομοθεσία, κάναμε όλους τους διαγωνισμούς και για τις εξήντα τέσσερις ναυαγιαιρέσεις ο Έλληνας φορολογούμενος θα πληρώσει μόλις ένα λεπτό του Ευρώ, γλυτώνοντας πολλά εκατομμύρια διότι αν κάνουμε ένα πρόχειρο λογαριασμό ένα εκατομμύριο πεντακόσιες χιλιάδες ευρώ επί εξήντα τέσσερα, βλέπουμε πόσα εκατομμύρια ευρώ ετοιμάζονταν κάποιοι να φάνε από όλη αυτή την ιστορία.

Δημοσιογράφος: Θα ήθελα να ρωτήσω η COSCO εδώ στην περιοχή τι ρόλο θα παίξει;

Διοικητής ΔΑΛ: Η άποψή μου ως Διοικητή της Δημόσιας Αρχής Λιμένων είναι ότι η παρουσία της COSCO είναι θετική. Είναι μια κινεζική κρατική εταιρεία, προέρχεται από μία χώρα με τεράστια οικονομική φερεγγυότητα, με γιγαντιαίες οικονομικές δυνατότητες. Το κομμάτι του Πειραιά των εμπορευματοκιβωτίων από την COSCO και μετά αναπτύσσεται με εξαιρετικούς ρυθμούς. Δεν νομίζω ότι μπορούμε να μετακυλήσουμε στον ιδιώτη επενδυτή δραστηριότητες οι οποίες σχετίζονται με την ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου διότι είναι υποχρέωση του κράτους να το κάνει αυτό. Ίσα ίσα πρέπει να φροντίσουμε να διευκολύνουμε την COSCO ώστε να κάνει αυτό που είναι ο σκοπός της να κάνει στο λιμάνι δηλαδή την εμπορική δραστηριότητα. Αν βέβαια θελήσει να συμβάλει και στο κομμάτι της αξιοποίησης του αρχαιολογικού χώρου κάθε βοήθεια είναι καλοδεχούμενη.

Δημοσιογράφος: Με αξιοποίηση και όχι εκμετάλλευση εμπορική!

Διοικητής ΔΑΛ: Ο χώρος της Σαλαμίνας είναι χαρακτηρισμένος ως αρχαιολογικός από το έτος 1982, υπάρχει θεσμικό πλαίσιο. Γι αυτό και η ανάδειξη του χώρου είναι δουλειά του κράτους και δεν μπορεί να τη μετακυλήσει στους ιδιώτες. Δεν είμαστε αρνητικοί στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Δεν αγοράσαμε κρατικό εξοπλισμό, αλλά οι ναυαγιαιρέσεις που γίνονται είναι σε συνεργασία με ιδιώτες.

Δημοσιογράφος: Θα ήθελα να ρωτήσω κάτι , όλα αυτά τα σκάφη, τα πλοία που έχουν βρεθεί εδώ είναι προϊόντα τα οποία είναι δεσμευμένα από το κράτος η εγκαταλελειμμένα;

Διοικητής ΔΑΛ: Η συντριπτική πλειοψηφία είναι εγκαταλελειμμένα. Ο νόμος προέβλεπε από το 2000 και μετά ότι ο τότε κρατικός Οργανισμός Λιμένα όφειλε τα πλοία τα οποία ήταν εγκαταλειμμένα για διάστημα έξι μηνών και μιας μέρας να τα χαρακτηρίσει επικίνδυνα και επιβλαβή και σε ένα διάστημα επιπλέον έξι μηνών έπρεπε να τα απομακρύνει από το λιμάνι. Εμείς ως Αρχή έχουμε κάνει μηνυτήρια αναφορά, έχουμε καταγράψει όλες τις περιπτώσεις, μια μια στις οποίες ο νόμος δεν εφαρμόστηκε υποβάλλοντας μηνυτήρια αναφορά στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Πειραιά, για να υπάρξει και η ποινική τιμωρία των υπευθύνων για τη δημιουργία του σκουπιδότοπου διότι η νομοθεσία είναι αυστηρή και λέει έξι μήνες και μία μέρα συν έξι για την οριστική απομάκρυνση του πλοίου από το λιμάνι και εμείς εδώ βρήκαμε πλοία τα οποία ήταν παρατημένα εδώ και τριάντα χρόνια. Κι επειδή ότι έχει γίνει εδώ έχει γίνει μέσα από διαδικασίες πλήρους διαφάνειας, θυμάμαι σε μία από τις Συνελεύσεις Διαβούλευσης που κάναμε εδώ, ήρθε μια κοπέλα η οποία ήταν τριάντα ετών και μου είπε ότι εδώ και τριάντα χρόνια, θυμάμαι τον εαυτό μου να είμαι ανάμεσα στα σαπάκια και δεν μπορούσε να πιστέψει ότι καθαρίζει ο Τύμβος.

Δημοσιογράφος: Αυτά τα πλοία τώρα φυσικά πάνε για scrap, σωστά;

Διοικητής ΔΑΛ: Πάνε για νόμιμη τελική διάθεση και όλη η διαδικασία ελέγχεται.

Δημοσιογράφος: όλα όσα μας είπατε είναι εντυπωσιακά και πραγματικά ελπίζω πως όλη αυτή η ρήξη που έχετε έρθει να μην εμποδίσει τελικά την ολοκλήρωση του έργου.

Διοικητής ΔΑΛ: Νομικά εμπόδια δεν υπάρχουν και η στήριξη της τοπικής κοινωνίας και των φορέων για τη Δημόσια Αρχή Λιμένων είναι εντυπωσιακή και η ΔΑΛ έχει επιλέξει να λειτουργεί με κανόνες πλήρους διαφάνειας και δημοσιότητας και ότι αποφασίζουμε να κάνουμε αναρτάται αμέσως ενώ πολλές Δημόσιες Συνελεύσεις Διαβούλευσης πραγματοποιούνται ώστε να υπάρχει ο δημοκρατικός κοινωνικός έλεγχος και να υπάρχει και η δυνατότητα σε περίπτωση που παρατηρηθεί κάτι να μπορούμε να επιλυθεί άμεσα. Ήδη έχουμε προγραμματίσει μια Συνέλευση Διαβούλευσης τον Σεπτέμβριο με το Ίδρυμα Σαλαμίς καθώς υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από πλευράς τους να συνδράμουν στο στάδιο δύο, το καθάρισμα του πυθμένα, αλλά και στο στάδιο τρία, της ανάδειξης του αρχαιολογικού χώρου. Θέλουμε δηλαδή να έρχεται η τοπική κοινωνία και να κάνει τις παρατηρήσεις της για τη διαδικασία.

Δημοσιογράφος: Κι εμείς ως τοπική εφημερίδα γι αυτό έχουμε έρθει σήμερα γιατί πιστεύουμε πως πρέπει να δώσουμε δημοσιότητα στο θέμα αυτό. Και θέλουμε να σας ευχαριστήσουμε για όλο αυτό που κάνετε και να σας πω ότι πραγματικά νιώθουμε μια αγαλλίαση.

Διοικητής ΔΑΛ: Πραγματικά η εικόνα έχει αλλάξει αφού αν πάτε στο σημείο Νταμάρι Κυνόσουρας που ακόμη δεν έχουμε αρχίσει τις εργασίες θα δείτε μπροστά σας το RASΑ SAYAN, ναυάγιο τέλους της δεκαετίας του 1970, έμφορτο πετρελαιοειδών, όπου αν σταθείς όταν έχει αέρα τα κατάλοιπα πετρελαιοειδή σου μυρίζουν ακόμη. Ενώ βρισκόμαστε σε μικρή απόσταση από σπίτια, από παιδικές χαρές. Λίγα μέτρα από παραλίες που κάνει ο κόσμος μπάνιο και τριάντα χρόνια όλοι οι ανευθυνο-υπεύθυνοι πέρναγαν δίπλα από το RASΑ SAYAN και δεν είχαν ασχοληθεί να το απομακρύνουν και αν ασχολούνταν ποτέ θα ήταν μόνο για να βγάλουν ενάμισι εκατομμύριο σας πληροφορώ λοιπόν ότι και το RASΑ SAYAN θα βγει με μηδενικό κόστος!

Δημοσιογράφος: Θεωρώ ότι αυτό θα είναι πολύ δύσκολο διότι το συγκεκριμένο είναι ένα πολύ μεγάλο πλοίο.

Διοικητής ΔΑΛ: Τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο καθώς η επιστήμη έχει κάνει άλματα. Θα δείτε θα φύγει το πλοίο από κει και θα καθαρίσει ο τόπος πριν τα Χριστούγεννα.

Δημοσιογράφος: Και πάλι θα ήθελα να σας ευχαριστήσω διότι είμαι πραγματικά ευτυχισμένος που θα καταφέρουμε να δούμε τον Τύμβο Σαλαμίνας όπως όλοι θέλουμε αξιοποιώντας τον!

 

Δείτε εδώ την συνέντευξη στο YouTube

image_printΕκτύπωση: